Renungkan dan Bersyukurlah..

Bismillah..

Setiap manusia seharusnya selalu mengingati nikmat yang Allah kurniakan kepadanya kerana nikmat kurniaannya itu meliputi dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Bahkan tubuh badan yang sihat, negara yang aman damai, udara dan air yang bersih merupakan antara banyak nikmat lain yang telah dikurniakanNya.

            …sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghituungnya…  (Ibrahim:34)
            Begitu banyaknya nikmat yang telah Allah anugerahkan kepada engkau. Dunia ini berserta apa yang ada di dalamnya telah diciptakan Allah untuk engkau, tetapi anda tidak pernah menyedarinya. Begitu juga engkau menguasai kehidupan, tetapi engkau tidak menyedarinya.

            …Dia telah memberikan nikmat-nikmatNya secara sempurna kepada kalian, baik yang zahir mahupun yang batin….  (Luqman:20)

            Engkau telah diberikan sepasang mata, satu lidah, dua bibir, dua tangan dan dua kaki.

            Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau dustakan? 
(Ar-Rahman:13)

Apakah engkau merasa bahawa berjalan dengan kedua-dua kaki itu merupakan sesuatu yang biasa padahal masih banyak manusia lain tidak mempunyai kaki?

Apakah engkau mengirakan bahawa berdiri tegak di atas kedua betis itu merupakan sesuatu yang mudah padahal masih banyak manusia yang kehilangan betisnya?

Apakah engkau merasai nikmatnya tidur dengan memejamkan kedua-dua mata sementara masih banyak manusia yang tidak dapat tidur kerana sakit yang mengganggunya?

Pernahkah engkau merasa hina ketika engkau dapat menyantap makanan yang lazat dan minuman sejuk, sementara masih banyak orang lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka deritai?

            Renungkanlah! Betapa besarnya fungsi pendengaran di mana Allah menjauhkan engkau dari ketulian; penglihatan engkau terhindar dari kebutaan; dan ingatlah kulit engkau yang cantik yang terhindar dari penyakit gatal dan kudis. Perhatikan juga fungsi otak engkau!  Allah telah memberikan kesihatan akal sehingga terhindar dari kegilaan yang menghinakan. Adakah engkau ingin menggantikan matamu dengan emas sebesar gunung Uhud? Inginkah engkau menjual pendengaranmu dengan harga perak satu bukit? Apakah engkau mahu membeli istana-istana yang menjulang tinggi dengan lidahmu, sebagai balasan engkau akan bisu? Apakah engkau mahu menukar kedua tanganmu dengan butiran-butiran permata dan berlian, tetapi tanganmu kudung?

            Engkau sebenarnya telah mengecapi nikmat yang tiada terhitung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayangnya engkau tidak menyedarinya. Bahkan, engkau hidup dalam ketidakpastian dan terperangkap dalam kesedihan. Padahal engkau masih memiliki roti untuk dimakan, air yang segar untuk diteguk, dapat tidur dengan nyenyak, dan kesihatan yang stabil.

            Engkau seringkali memikirkan sesuatu yang telah hilang sehinggakan engkau lupa mensyukuri apa yang engkau miliki. Engkau merasa sedih kerana kekurangan harta, sedangkan engkau masih memiliki kunci kebahagiaan, memiliki setompok kelebihan, kenikmatan dan masih banyak yang lainnya. Oleh sebab itu, renungkanlah dan bersyukurlah!

            Pada diri kalian juga terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah. Apakah kalian tidak memerhatikannya.. (Ad-Dzariyat:21)                                           

Lihatlah dirimu, keluarga, tempat tinggal, pekerjaan, kesihatan, sahabat dan dunia sekelilingmu. Dan janganlah engkau termasuk dalam golongan yang Allah nukilkan di dalam Surah Al-Nahl, ayat 83;


            Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal daripada Allah, tetapi mereka mengingkarinya….

sSumber daripada buku 'La Tahzan' tulisan Dr. 'Aidh bin Abdullah Al-Qarani

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa Itu Ilmu Perbandingan Agama?

Andai Hati Mampu Berkata-kata...

Antara Lobak, Telur Dan Kopi…