Masuk Islam atau Masuk Melayu?

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang....

Pernahkah anda ditanya, "Adakah anda akan keluar daripada Islam untuk berkahwin dengan kekasih anda yang bukan Islam?"

Soalan inilah yang saya terima 2 minggu lalu daripada seorang rakan non-muslim. Soalan tersebut diajukan kepada saya apabila saya memberitahu duduk perkara sebenar hubungan baik saya dengan seorang lelaki non-muslim yang mendapat tentangan keluarga kedua belah pihak. Saya dan seorang sahabat yang menemani saya pada ketika itu sangat terkejut dengan persoalan itu. Saya sempat melihat wajah sahabat saya berubah keruh. Saya?

Saya tersenyum dan berlagak seperti biasa. Tidak sampai hati mahu mengatakan padanya bahawa lelaki non-muslim yang berkawan baik dengan saya itu sedang berjinak-jinak dengan Islam. Maka, saya tidak membiarkan mad'u saya menanti lama-lama jawapan daripada saya. Saya menjawab;

"Sebab itu saya lebih prefer bercinta selepas berkahwin. Lagipun saya dapati kebanyakan pasangan bila bercinta sebelum berkahwin, banyak yang hipokrit. Plastik! Pijak semut pun tak mati time bercinta. Tapi... bila sudah berkahwin, gajah pun takut nampak muka dia. Hehe.."

Mereka saling berpandangan. (Untuk pengetahuan, rakan non-muslim ini adalah sepasang tunang yang sudah tinggal bersama hampir tiga tahun. Mereka lebih tua daripada saya.)

Saya menyambung, "Bukan apa, perasaan cinta ini sukar dikawal. Manusia sanggup gadaikan apa saja untuk mendapatkan dan mempertahan cinta. Sanggup gadaikan maruah, sanggup bunuh orang dan hilang kewarasan sampai boleh buat perkara-perkara yang diluar batasan. Sebab itu saya tidak mahu bercinta sebelum berkahwin. Dan saya tidak akan sesekali ubah agama yang saya anuti sejak kecil ini semudah itu kerana cinta. Kalau saya nak ubah agama pun (Nauzubillah,dalam hati), saya akan ubah kerana saya mendapati agama itu benar dan bukan kerana cinta semata-mata!"

Mendengarkan jawapan saya, mereka mengangguk tanda faham. Ada banyak perkara yang ingin sekali saya jelaskan pada mereka tetapi saya tahan hati kerana percaya itu bukan yang bijaksana. Saya bukan sekadar muslim yang menganuti Islam kerana dilahirkan sebagai muslim. Saya muslim kerana saya percaya dan inginkan Islam! Sesuatu yang tidak akan bisa mereka fahami. Si lelaki ini bertanya lagi kepada saya, "Tapi, andai kata awak masuk agama lelaki itu, adakah awak akan buka tudung dan pakai pakaian seperti kaumnya?" Saya sangat faham mengapa dia bersungguh-sungguh bertanyakan saya soalan itu. Dia tahu yang saya sedang mempelajari agamanya. Sebenarnya bukan belajar, tapi mengkaji!  

Sungguh saya yang dulu sudah pasti sangat tidak selesa bila ditanya soalan sebegitu. Namun, alhamdulillah sejak mengikuti kursus dakwah, saya rasa soalan-soalan sebegitu sangat memberi ruang kepada saya untuk memperkenalkan Islam kepada mereka, rakan non-muslim. Saya bertanya kepadanya, "Perlukah saya menukar bangsa saya kepada bangsa dia? Menjadi seperti bangsanya sedangkan saya lahir-lahir dalam bangsa Melayu?" Dia membisu seketika. "Kalau orang Melayu pula macam mana?"

Saya tersenyum dan membalas, "Bila non-muslim masuk agama Islam, mereka tidak perlu tukar bangsa." Lelaki itu tidak puas hati dan bertanya lagi, "Bukankah orang Cina atau India yang masuk Islam perlu tukar race kepada Melayu ke? Yang perempuan perlu cover their head?"

"Bila masuk Islam tidak bermakna orang itu perlu jadi orang Melayu. Islam itu bukan milik orang Melayu. Contohnya, kalau orang Eropah atau Jepun masuk Islam, mereka perlu tukar kepada bangsa apa? Bangsa Melayu? Bangsa Arab?" Mereka mengangguk kepala. Saya menyambung, "Lagipun sekarang ni bukan semua orang Melayu itu Islam." Mereka terkejut dengan kenyataan saya.

"Seperti orang Cina dan India la.... Tidak semestinya orang Cina itu Buddhist, bukan?" Mereka mengangguk. Dan saya menyambung lagi jawapan yang belum habis, "Kalau awak berdua nampak perempuan bukan Melayu yang masuk Islam bertudung tu, itu bukan bermakna mereka sudah jadi orang Melayu tetapi mereka sudah menjadi seorang muslim yang sebenar. Perintah menutup kepala itu adalah kewajipan dalam Islam, bukan dalam budaya orang Melayu.... Blah..blah..blah.."

Banyak lagi perbincangan kami selepas itu. Kebanyakannya kepada sikap muslim yang memilih untuk tidak mentaati perintah agama. Mungkin saya boleh kongsikan dalam post yang lain pula (jika berkesempatan). Antara yang turut dibincangkan ialah peruntukan yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia. Dalam perlembagaan Malaysia, yang dikatakan Melayu itu ialah yang berbahasa Melayu, beragama Islam dan mengamalkan budaya/cara hidup Melayu. Pada saya, tidak perlu dipertikaikan Perlembagaan Malaysia ni. Ada baik juga pada pandangan saya Melayu disebut sebegitu atas beberapa sebab yang agak sensitif untuk dibicarakan di sini. Hehe.. Namun saya melihat, tiga perkara tersebut akan saling menjaga antara satu sama lain, sama ada Melayu dan Islam-nya.

Ok, apa yang saya nak tekankan di sini, masih ramai non-muslim yang beranggapan bahawa apabila masuk Islam, perlu jadi orang Melayu. Hal inilah yang menyebabkan kebanyakan keluarga mualaf rasa sangat kesal. Akhir kalam, saya kukuhkan hujah saya tadi dengan firman ALLAH SWT dalam Surah Al-Hujurat, 49:13.
"Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorng lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenali. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi ALLAH ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, ALLAH Maha Mengetahui, Maha Teliti."
Wallahu'alam..

Ulasan

Bungakopi berkata…
abg ipar saya cina muslim. beliau langsung tidak ingin dikatakan melayu. lgpun mmg betul kan? org melayu kan malas. itu tnggapan orang.

Catatan popular daripada blog ini

Apa Itu Ilmu Perbandingan Agama?

Kewajipan Berdakwah....